Autoregistrierung ?

  • Gegen wenn klagen, wenn du nicht weißt, wer der Besitzer ist?

    der eigentümer ist immer registriert , ob er das dann auch tatsächlich ist , oder ob er das fahrzeug weiterverkauft hat ist eine andere geschichte , deswegen plädiere ich immer fürs umschreiben , auch wenns umständlich ist - seit neueste (seit 1 oder 2 jahren) wogegen bernie meinte das er damit nie probleme hatte , was aber eben nur glückssache war

    und wurde dir dann dein Schaden vom Alteigentümer ersetzt?

    nein , ich habe letztendlich darauf verzichtet , aber das ist eine lange und komplizierte geschichte und ich kann nur uber mich sagen "man wird alt wie ne kuh- und lernt immer noch dazu" :cheers

    Wäre ich Du, wär' ich lieber ich.

  • Das mag fast immer gut gehen, aber irgendwann landet man dann auch dort in den Fängen von Justitia.

    Zunächst scheint es ja so zu sein, dass es keine Pflicht zur Eigentumsumschreibung gibt. Oder doch? Als Käufer kann man somit nur in den "Fängen der Justiz" landen, wenn man einen Schaden verursacht hat, aber sich dann entfernt und irgendwann als Täter ermittelt wird. Dieser Sachverhalt würde aber auch in D. einen Straftatbestand darstellen.

    Ich habe oben einen Link mit einer überzeugenden rechtlichen Beurteilung dieser Problematik geteilt. Danach ist das falsch. Eine Pflicht zur Umschreibung besteht sowohl öffentlich-rechtlich gegenüber der Straßenverkehrsbehörde als auch zivilrechtlich gegenüber dem Vorbesitzer.

    Wie so vieles, wird es bisher nicht sanktioniert. Das kann sich dies aber kurzfristig ändern und da es eine klare Tendenz zu mehr Sanktionen gibt, ist dies auch nicht völlig unrealistisch.


    Als Verkäufer wäre es angeraten, diese Pflicht mit einer Fristsetzung in den Kaufvertrag aufzunehmen.




    https://www.topgear.com.ph/col…to-ownership-a50-20180728


    What should I do if the new owner of my old car does not want to update the ownership with the Land Transportation Office (LTO)? Can I sue them?


    Yes. You can either file an action for specific performance to compel the new owner to register the ownership of the car in his/her name with the LTO, or for the rescission of the contract of sale due to the inability of the buyer to perform his obligation under the contract.

    The Land Transportation and Traffic Code mandates that all motor vehicles and trailer of any type used or operated on or upon any highway of the Philippines must be registered with the LTO for the current year.

    The Civil Code provides that where the obligation of either party to a contract of sale, in this case of a motor vehicle, is subject to a condition which is not performed, such party may refuse to proceed with the contract or he may waive performance of the condition. If the other party has promised that the condition should happen or be performed, such first mentioned party may also treat the nonperformance of the condition as a breach of warranty (Civil Code Article 1545).


    In a sale of a motor vehicle, there is a reasonable expectation on that part of the seller that after the sale, the buyer will transfer the ownership of the motor vehicle in his/her name as the new owner of the motor vehicle.


    The Land Transportation and Traffic Code defines the owner as the actual legal owner of a motor vehicle, in whose name such vehicle is duly registered with the Land Transportation Commission. Until the transfer of ownership is registered in the name of the new owner, the previous owner is still considered the registered owner of the motor vehicle.

    The LTO rules and regulations require that the application and registration of transfer of ownership which should be done within thirty (30) days from the execution of the Deed of Sale.

    The main purpose of car registration is the easy identification of the owner who can be held responsible for any accident, damage or injury caused by the car. Easy identification prevents inconvenience and prejudice to a third party injured by one who is unknown or unidentified.


    In accordance with the law on compulsory motor vehicle registration, the Supreme Court has consistently ruled that, with respect to the public and third persons, the registered owner of a motor vehicle is directly and primarily responsible for the consequences of its operation regardless of who the actual vehicle owner might be (G.R. No. 181398).

    In contracts of sale, when the buyer has manifested his inability to perform his obligations or has committed a breach of contract, the seller may totally rescind the contract of sale by giving notice of his election so to do to the buyer (Civil Code Article 1597).

    As a last resort, in case of unreasonable delay or refusal of the buyer to register the transfer of ownership of the motor vehicle in his name as the actual owner, the previous owner may rescind the sale. The action for rescission is subsidiary; it cannot be instituted except when the party suffering damage has no other legal means to obtain reparation for the same (Civil Code Article 1383).


    In contracts where both parties are required to do something, one party has the power to rescind the contract when the other party cannot comply with his obligation.

    The injured party may choose between the fulfillment and the rescission of the obligation, with the payment of damages in either case. Even after he has chosen fulfillment, he may also seek rescission if fulfillment should become impossible.

    Rescission creates the obligation to return the object of the contract and the price with its interest. But it can be carried out only when he who demands rescission can return whatever he may be obliged to restore. In this case, indemnity for damages may be demanded from the person causing the loss.

    If the contract of sale was rescinded, the buyer will have to return the motor vehicle to the seller and pay damages for the breach of the contract. The seller may have to return to the buyer the purchase price after consideration of the depreciation of the motor vehicle.

    Lastly, the Civil Code provides that the seller may ask the court to award nominal damages because the obligation arose from a contract, and attorney's fees and expenses of litigation because he incurred expenses to protect his interest due to the buyer's act.

  • Sehr gute Infos die ihr hier teilt, also ich kann mehr aus diesem Topic mitnehmen als ich urspruenglich dachte! :473 :thumb

    Vielen Dank dafuer!!



    Ich hatte ja vor einigen Beitraegen einen eigenen anstehenden Autokauf erwaehnt...

    Bei mir steht demnaechst wieder ein Autokauf an und ich bin echt schwer am ueberlegen ob ich die Karre ueberhaupt auf meinen Namen registrieren will (...)


    ...und im Zuge dessen hab ich mich mal unverbindlich meinem "Car-Buddy" unterhalten was und wie und wieviel vor allem etc...


    Dieser meinte zu mir "I will also take care of the transfer of registration" woraufhin ich aber meinte "ah no need, for what?" - eben weil ich es bisher auch so kannte dass das eher stiefmuetterlich behandelt wird.


    Er meinte aber "nono, we need to do that!! So everyhing is clear and clean!"


    Find ich gut dass der so denkt und auf klare transparente und vor allem legale Gegebenheiten erpicht ist. :pleased

    Meditieren ist immernoch besser als rumsitzen und nichts tun